fredag 6 augusti 2010

Gnäller du mycket?

För något år sedan läste jag en artikel som handlade om vår förkärlek att gnälla och en metod för att få ett gnällfriare liv: Armbandsmetoden. Jag fascinerades av tanken - men sedan blev det inte mer av det.

På vår resa förra veckan köpte jag lite reslitteratur och av någon anledning blev det Kattis o Co. Där dök metoden upp igen. Kanske dags att testa? Tycker inte att jag gnäller mycket - men när jag väl börjar ge akt på mig själv, inser jag att det finns tillfällen. Framförallt är det lätt att falla in i skvallret runt fikabordet.

Allt du behöver för att testa metoden är ett armband med resår som är lätt att ta på och av. Målet är att bära armbandet på en och samma handled i 21 dagar (för att det enligt teorin tar 21 dagar att skapa en ny vana).

1. Trä på ditt armband på valfri ­handled.
2. Så fort du kommer på dig själv med att klaga, skvallra eller kritisera – flytta genast armbandet till din andra handled och nollställ räkneverket.
3. Om du hör någon annan som bär armbandet klaga eller skvallra får du gärna påminna personen om att flytta sitt armband – men bara om du själv flyttar ditt armband först!
4. Endast uttalat gnäll, kritik och ­skvaller räknas – negativa tankar går fria eftersom vi inte kan kontrollera vad vi tänker. Men negativa tankar kommer automatiskt att minska ju mindre du ­gnäller.
5. Ge inte upp! För de flesta kan det ta mellan fyra månader och ett år att klara 21 gnällfria dagar. Du klarar det!

Det finns de som menar att 21 dagar inte räcker - utan att vi behöver en längre tid, men visst är det en bra början! Och när du börjar gnälla igen - är det bara att köra en ny runda.


Berättade för kollegorna om armbandet vid en fikarast. Det blev tyst runt bordet..... Vad skulle vi nu prata om? Det roliga är att flera av dem nu kommenterar om de själva gnäller.
Kanske vore det en arbetsmiljöåtgärd att knåpa ihop armband till hela arbetsplatsen? Tänk att få pyssla på arbetstid;-)

Nu ska jag bara komma på hur armbandet ska se ut;-)

Och givetvis skulle både jag och sambon få var sitt;-) Fungerar det även på 4-åringarna?

Hänger du på?

5 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Tack för kommentaren, så att jag hittade hit. :-) La till mig i min lista över må bra-bloggar. :-)

Jag gjorde ett gnällarmband för ett par år sen, men klarade definitivt inte att vara gnällfri i 21 dagar. Men det var bra för man blev mycket mer medveten om vad man sa och tänkte. :-)

Låter som en toppenidé att ha det på jobbet. Men tänker jag på mitt gamla jobb tror jag att en del människor nog skulle få en existensiell kris om de inte fick gnälla. ;-) Det kan vara en jargong som sitter så hårt att det är en del av personligheten. Men tänk vad skönt för alla inblandade om man kunde slippa såna jargonger!

Stina Glaas sa...

Såhär såg mitt armband ut:
http://stinaglaas.blogspot.com/2008/05/gnllarmband.html

Superenkelt och diskret, vilket passade mig bra. :-)

Helene sa...

Har också läst om det här vid några tillfällen med aldrig testat. Nu blev jag sporrad att anta utmaningen! Imorgon fixar jag armband!! :)

Måste få dela din text på min blogg nån dag. Vore ju otroligt underbart om hela världen kunde ge det en chans :)

Ska prata med mina närmaste kollegor och se om de hänger på. Jag gissar att det kommer att bli ett väldigt flyttande av armband under dagarna, haha.

Jag är kaxig och tror att jag inte klagar så mycket, men kanske har jag lite dålig självinsikt... :P Men jag är en ruggig tävlingsmänniska så jag ska gå först i mål av mina vänner!

Kram och lycka till!

NjutVarjeDag sa...

Stina: Må bra-blogg, jo jag tackar! Då har jag gjort något gott i alla fall;-)
Ska du inte köra ett försök till med armbandet? Synd att ett så fint armband bara ligger;-)

Helene: Va kul! Då kör vi. Jag har inte hunnit fixa något armband än, men jag fusktränar från och med idag med en hårsnodd.
Har upptäckt att det inte är så lätt att definiera "gnäll"....
Och givetvis får du inspirera vidare på din blogg!

Helene sa...

Jag delar den på min blogg lite senare. Jag skriver några rader om det när (eller "om"? :) jag klarar det i 21 dagar...

Jag och mina två jobbarkompisar räknar gnäll om man återkommer till något som man nyss var irriterad/arg/sur på. (Om man börjar älta eller ska spridare vidare problemet till alla omkring.)

Om man blir upprörd (gnällig) får man bara två alternativ: antingen löser man problemet eller så släpper man det. Gör man inte det så blir det gnäll... :)

Det här är ju kul!! :)

//helene