tisdag 16 augusti 2011

Vänner

Det är lätt att springa på i vardagens ekorrhjul. Att bli fast i vanor och beteendemönster. Till slut kan det vara svårt att se utanför den bubbla du lever i.

Den senaste tiden har jag blivit väldigt medveten om de människor som finns omkring mig. De som inte tillhör den allra närmaste familjen. Det är vänner, kollegor och släktingar. Det finns många människor omkring mig som jag tidigare har vetat om och uppskattat på olika sätt - men som jag nu ser i ett helt nytt ljus. De är många som på olika sätt stöttar mig, med snälla ord, gester av omtanke eller avlastning med det praktiska. Inser hur mycket mer uppmärksamhet och tid dessa är värda än vad jag tidigare har givit dem. Det är lätt att de får stå åt sidan när det är familjen som gäller, men inget av det borde utesluta det andra. Och det är inte mycket som krävs för att hålla dessa relationer levande och få dem att utvecklas.

Det känns bra att jag nu har mer tid att vårda dessa relationer och att skapa nya vänskapsband. Jag har också blivit betydligt mer öppen och bjuder in till nya kontakter. Har de senaste månaderna fått flera nya nära vänner som jag känner att jag kommer att ha kvar länge, länge.

Blir rörd av att se att några av er också finns kvar här. Och det är samma värme och stärkande ord som jag minns. Det känns bra att veta att när mörkret faller i höst kan jag krypa upp i soffan och "umgås" med er.

Du behöver aldrig vara ensam, om du inte väljer det!
Se dig omkring. Se människorna på nytt. Har du sett så många härliga personer du har omkring dig! Låt dem blomma ut! Ge dem möjlighet att få visa dig vilka fantastiska människor de är, genom att ge av din tid och visa din uppskattning.

Inga kommentarer: