fredag 2 juli 2010

För din egen skull

Läste häromdagen några tänkvärda ord på en blogg.

Orden var formulerade som en fråga. En fråga som passar bra att ta fram när du står mitt i allt och undrar var alla måsten kom ifrån. Och om du ägnar livet åt det du vill.

Fundera en stund på frågan:

"Skulle du göra samma saker i ditt liv om ingen visste om det?"


Allt detta du fyller din tid åt att göra - skulle du göra det om ingen såg eller lade märke till att du gjorde det?

Väl värt att fundera på. Varför gör vi vissa saker? Är det för att det är det vi vill göra i livet? Eller gör vi saker för att andra ska få en viss bild av oss? För att verka duktiga? Eller är det för att vi tror att vi måste - vad ska de andra annars tro om oss?

Vad skulle du genast sluta med om ingen visste att du gjorde det?

Vi tror att vi är unika. Men det skulle inte förvåna mig om många av oss går och "svär" över samma saker - men fortsätter med dem för att vi tror att alla andra tycker att det borde vara så.

1 kommentar:

Outi sa...

Jätteintressant fråga! Jag har skrivit upp den på en lapp och ska stoppa den i byxfickan och ta med till jobbet. Där har jag alltid tillfällen att fundera kring såna där saker. Jag är nyfiken på vad jag kommer fram till...

Kram Outi