torsdag 18 augusti 2011

En klok man

Dalai Lama svarade på frågan om vad som förvånar honom mest?

"Människan.


Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.

Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet, följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.

Hon lever som om hon aldrig skulle dö och så dör hon utan att ens någonsin ha levt."



Kloka, tankvärda ord. Dalai Lama är en av alla dessa kloka människor som har förmågan att sprida kloka ord omkring sig. Funderar ett tag över detta. Inser att det mesta som jag uppfattar som kloka ord är självklara saker. Självklara saker som sägs i så enkla ord att jag direkt kan ta till mig innebörden i dem.

Klokhet kopplas ofta samman med komplexitet, men kanske är det tvärtom? Kanske klokhet är att inte krångla till saker utan att se dem för vad de är. Tror att många av oss har en förmåga att nästla in oss, att överarbeta det som sägs och görs.
Har ofta konstaterat att för att kunna förklara något på ett enkelt sätt, måste jag verkligen veta vad jag pratar om. Det är lätt att dribbla bort lyssnaren i krångliga ord och utsvävningar för att ge sken av att veta vad man pratar om.

Nästa gång du ska förklara något för någon. Fundera på varför du gör det. Gör du det för att visa vad du kan - eller gör du det för att du vill att den andra ska förstå...
Det är skillnad!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka fina ord! Och så sant...
Fint att ha dig tillbaka i blogg-världen, skönt att höra att du har det bra. Jag har saknat dig, fastän jag inte "känner" dig :) Kram Therése

LisaMatilda sa...

En del pratar så mycket att man tappar bort budskapet och glömmer det mesta innan de ens tystnat...
Några få väl valda ord kan säga desto mera!

Min plats i solen sa...

Det är en man med mycket livskännedom i sig. Jag tror att vi alla måste finna våra egna vägar. Den väg som vi mår bra av och gör oss lycklig. Min egen erfarenhet är att det enkla ofta är det bästa. I det mesta. Och visst är det så att ord har kraft. Det är inte mängden ord utan vad som blir eller inte blir sagt. Men ibland säger våra handlingar mer än ord.

Ta hand om dig vännen och ha en fin helg!

Kram Lotta

Vida sa...

Åh, vilka kloka ord. Både från dig och från Dalai Lama.

Lev väl och var snäll mot dig själv om du inte redan är det. Men om du redan är det så var glad över att du är så klok över att du insett att det är viktigt.

VARM kram från Liv

Min plats i solen sa...

Hoppas att allt är bra med dig Anneli? :)

Stor kram till dig

Unknown sa...

Han har stor livsvisdom Dalai Lama och visst har han rätt.

Kloka ord du delar med dig och jag
hoppas allt är bra med dig.
Kram Maria

Outi sa...

Tänkte skicka en kommentar till dig här, men mailar i stället eftersom du är inne i en bloggpaus:)

Kramar Outi

Fru Martinsson sa...

Verkligen tänkvärt!!!

Min plats i solen sa...

En riktigt glad påsk till dig och de dina vännen!

Ta hand om dig!

Kram Lotta