fredag 29 april 2011

Glädje och sårbarhet

Hur kommer det sig att man vissa dagar bara vill skutta omkring.
Känner mig just nu som en sol som vill lysa för allt och alla som jag möter på min väg.

Delar ut leenden till höger och vänster och får massor av leenden tillbaka.

Livet är mycket roligare de dagar då jag lämnar det trygga och bjuder på mig själv. Är tacksam för att de dagarna bara blir fler och fler. Livet kan vara allvarligt och jobbigt, men inte hela tiden. Och även i det jobbiga behöver vi distraheras. Vi behöver le och skratta!

Har en härlig och tokig vän som jag uppskattar så mycket. En vän som inte är rädd för att bjuda på sig själv. Tillsammans med henne blir promenaderna till roliga upptåg och skratten klingar. Jag har själv nära till mina tokiga sidor och med henne är det lätt att plocka fram dem!! Vilket jag mår bra av.

Läste nyligen en artikel om sårbarhet. Om att våga vara sårbar och hur du genom att vara det får mer glädje och kärlek i livet. Du mister lite av kontrollen, men vinner mycket annat istället.

Genom att vara äkta och erkänna dina brister, vinner du lättare andras förtroende. Tänk själv - vem anförtror sig åt någon som utger sig för att vara perfekt? Vem vill stötta någon som anser sig vara perfekt?
Resonemanget är lätt att ta till sig i teorin, men lite svårare i praktiken.

Det är långt ifrån självklart för många av oss att visa oss svaga. Men att visa sin sårbarhet handlar inte om att nedvärdera sig själv.
Utan om att du är bra precis som du är!
Därför finns det inget behov av att du ska framställa dig "bättre" än vad du redan är!

Var stolt över dig själv! Sträck på dig! Du kanske inte gör rätt alla gånger, men det behöver du inte! Det får blir fel. Det får bli jobbigt. Världen raseras inte av det. Se det som en skola, du lär dig saker. Och för att lära sig saker måste du få testa och försöka och ibland blir det inte som du har tänkt dig. Men om du inte testar och försöker kommer du aldrig någonstans!
Då kommer du att missa mycket av "livet"!



11 kommentarer:

Helena sa...

Så fint och bra skrivet. :)

Outi sa...

Har också nyligen läst en artikel om vinsterna med att visa sin sårbarhet. Och som du skriver, det är lättare att ta till sig i teorin, än i praktiken. Men man får väl göra ett försök, eller två, eller så många som behövs :)

Kram, Outi

Unknown sa...

Tänkvärt och bra skrivet.

Ha en trevlig Valborg

Kram Maria

Fröken Fräken sa...

Min filosofi är att det ju inte kan finnas något tråkigare än en människa som är utan fel. Det är de mänskliga sprickorna som gör människor intressanta!

Min plats i solen sa...

Du är så klok min vän och du får mig alltid att tänka och känna så mycket. Tack! :)

På köksväggen har jag citatet:"Alla människor ler på samma språk" uppsatt. Jag tycker att det är så fint och visst är det sant. Ett leende betyder så mycket. Det värdefullaste vi kan ge våra medmänniskor. :)

Ett stort leende och en kram till dig idag du kloka

KRAM

Min plats i solen sa...

Hej Anneli!

Jag hoppas att allt är bra med dig och att du njuter av härliga dagar fyllda med mycket solsken? :)

Kram Lotta

Unknown sa...

Du är så klok och skriver så tänkvärt! Var är du? Jag saknar att läsa dina inlägg. Hoppas du mår bra, hälsn Therese

Den nakna coachen sa...

Tack för ett bra inlägg!

Mycket bra tips för att stärka självkänslan!

Mvh
Linda

millandante sa...

Så bra och fint skrivet!!!

Kram

Unknown sa...

Hoppas du har det bra vännen och njuter av sommaren.

Kram Maria

HÄLSOFOKUS sa...

En härligt inspirerande text!