onsdag 4 november 2009

Vinterland

Var en tur till Stockholm idag. Eftersom jag har en tendens att bli åksjuk av X2000 är det inte något alternativ att arbeta under färden. Istället får jag lyxen att luta mig tillbaka, ta en tupplur, låta tankarna komma och gå och kanske fastna på något som jag ges tid att fundera över. Det kan tyckas som lite "slöseri" att sitta 3-4 timmar på ett tåg, men jag väljer istället att se det som en chans att bara vara. Inget som pockar på uppmärksamhet, inget som behöver eller kan göras just där och då.

Det mörknar fort nu - såg kvällen komma under tågturen hem, försjönk i en ljudbok och när jag öppnade ögonen nästa gång hade det hunnit bli mörkt. Utanför fönstret svischade ett mörkt men snötäckt landskap förbi. Det är verkligen vackert när snön ligger som ett täcke över hus, fält, träd och allt annat som finns där ute.

När jag kom hem till min stad, var snön borta - bara blött. Men jag hann få en känsla, en smak för vad som komma skall - ser fram emot det! Snön gör det så mycket ljusare.

Inga kommentarer: