måndag 17 maj 2010

Att hjälpas åt!

Har en idé som jag inte har genomfört men som vore roligt att testa.

Alla har vi projekt hemma. Projekt som tillhör de där lite mindre roliga men som ändå behöver göras. Det kan vara att måla huset, klippa ned häcken, tvätta fönstren, laga storkok. Ja, du kan säkert fylla på i listan.

Vi gnäller över att vi har mycket att göra samtidigt som vi gnäller över att vi inte har tid att umgås med vännerna.

Varför inte "slå två flugor i en smäll"? Samla ihop ett antal vänner och få saker fixade i glatt sällskap. Bestäm en dag och samlas hos person A. A får själv bestämma vad hon/han vill ha hjälp med och fixar ev. den utrustning och utfodring som behövs. Sedan hjälps alla åt att fixa. Nästa gång ses man hos person B som har bestämt vad just han/hon vill ha hjälp med o.s.v.

Ofta är det dessutom roligare att göra något åt andra än att göra det åt sig själv. Då känner man sig åtminstone lite snäll och duktig.

Det är värt att testa - vad har vi att förlora? Om inte annat har vi fått umgås med vänner en dag.

3 kommentarer:

Lena sa...

En utmärkt idé, faktiskt! Allt blir mycket roligare då! Häromdagen dammsög en kompis hela mitt hus medan jag satte ihop en IKEA-stol jag köpt samma dag. Under tiden pratade och ropade vi till varandra. För ett tag sedan städade jag hela hennes kök medan hon gjorde maten. :-)
//Lena

Geta sa...

Låter helt klart värt att prova. Saom sagt vad har vi att förlora? Vilken härlig morgon ni hade igår, det gäller att ta vara på tillfällena.
Kram.

Outi sa...

En jättebra idé! Vi gjorde så när en del av mammas uthus skulle byggas om till garage. Syrran och jag med respektive gubbar byggde, brorsan gick omkring och muttrade lite, och mamma stod för maten. En toppendag, och garaget blev klart på nolltid!

Ett trevligt sätt att umgås, i stället för att bara sitta på sin rumpa i timtal, prata och proppa sig full med mat :)

Kram Outi