fredag 21 maj 2010

Sitter där den sitter.....

Hertigen av Pisa vill jag prisa,
där han satt och spisa´ på sitt slott.

Tuppar och kalkoner, champinjoner,
ostron och meloner, det var gott.

Skeden tog ett skutt i, tuttifrutti,
rätterna var sjutti plus kompott.

Hummer-medaljonger, sju kartonger,
kex och höns-buljonger, i karott.

Han blev av utav grädden, längst på bredden,
tornet kom på snedden, för hans skull!


Kan man bli annat än glad åt en sådan sång? Nu sitter den där den sitter i hjärnan och jag går och mummelsjunger för mig själv. Och ler;-)

Har hört den hemma ett tag nu - det var en av sångerna som barnen sjöng igår på skolans dag. De har haft temat Lennart Hellsing under året - en för mig tidigare ganska okänd värld. Men under året har den ena roliga sången avlöst den andra där hemma. En riktig visskatt!

1 kommentar:

Helene sa...

Här hemma sjungs det för fullt i högt tempo: "Jag köpte en kyckling en tjur och en killing och tjugo kineser och en som var tvilling" osv... :D Sjuåriga dottern sjunger alla verser men än så länge hänger jag bara med på inledningen...

Sonen börjar bli storkille så där är det andra låtar som gäller. Jag lyckas inte få ut Nick Borgens "We are alla the winners"(!) ut min hjärna, haha. Den har sjungits oavbrutet här hemma i flera dagar nu... :)

Så underbart!!

//Ha en fin helg,
Helene