fredag 28 maj 2010

Sluta jämföra

Visst är det lätt att jämföra sig med andra. Men har du tänkt på hur lätt det är att alltid jämföra sig med den bästa - inom varje område.
Var bor jag? Hur sköter jag hemmet? Hur går det på jobbet? Hur sköter jag om min kropp? Hur många vänner har jag? Hur mycket pysslar jag? Hur ofta reser jag? Hur mycket tid ägnar jag åt mina barn?

Ja, listan kan göras oändlig.

Det intressanta och lite konstiga är att vi sällan jämför oss med en person. Utan när det gäller mitt hus - jämför jag mig med den som har det finaste huset. Mina motionsvanor jämför jag med den som tränar mycket. Mitt sociala umgänge jämför jag mig med personen som har flest vänner.....

Jag får ofta påminna mig om att det är olika personer som jag jämför mig med! Personen med det finaste huset arbetar ofta väldigt mycket för att ha råd med huset och har mindre tid till vänner och barn. Personen som ägnar massor av tid åt att träna hinner inte med att pyssla så mycket. osv

Välj din egen blandning. Gör din egen prioritering. Vad vill du satsa tiden på?

Du kan få mycket - men inte allt!

1 kommentar:

Outi sa...

Vill bara säga att det alltid är lika intressant att läsa det du skrivit. Så mitt i prick!

Kram Outi