onsdag 9 juni 2010

Lätt att döma?

Har funderat lite på uttrycket "du måste älska dig själv för att kunna älska andra".

Är det inte samma sak åt andra hållet - om du hela tiden letar fel och brister hos dina medmänniskor, gör du inte det omedvetet även hos dig själv?
Var mer överseende mot andra och du får lättare att vara överseende med dig själv.

Jag försöker att inte vara dömande, men ändå trillar jag dit. Det är så lätt att för sig själv eller i goda vänners lag ha åsikter och kommentarer om andra.

Stod och väntade på bussen häromdagen och bestämde mig för att jag skulle se och tänka något uppskattande om alla som gick förbi. Det visade sig också vara lätt - alla hade någonting som jag kunde lyfta fram.

Testa själv!

Tänk om du alltid bar med dig känslan av att alla du möter letar efter och ser något fint hos dig. Ingen noterar eller tycker det är värt att uppmärksamma dina mindre smickrande sidor.

Visst vore det härligt!

1 kommentar:

Outi sa...

En härlig tanke! Försöker då och då att hålla fast vid den när jag tänker på andra människor. De växer i mina ögon, och jag själv blir mycket gladare, och tar mindre åt mig av skitsnack.

Kram
Outi