onsdag 28 april 2010

Hinna med att njuta

Tack och lov har jag lyckats i min strävan att allt inte behöver vara perfekt jämt. Det kan märkas i små detaljer. Jag tycker om att ta en kopp te och en mörk pralin och sätta mig en stund på kvällen. För ett år sedan unnade jag mig detta när allt annat var fixat. Med andra ord var det inte alltid jag hann.... Nu kan jag sätta mig en stund tidigare på kvällen och varva ned lite. Det innebär inte att blir mindre gjort - utan den lilla stunden ger istället ny energi att fixa.
Varför är jag tvungen att påpeka det? Gör det något om jag inte hinner lika mycket? Har en del att lära ännu!

Jag börjar också sakta lära mig att inte nödvändigtvis läsa posten eller något annat under dessa små stunder. Det är okej att bara sitta - utan att prestera något samtidigt.
Igår kväll tog jag mitt te, min pralin och en filt och satte mig ute på altanen en liten stund. Utan att läsa något. Njöt av vår trädgård. Njöt av alla ljud. Tror traktens alla fåglar var på besök.

Behöver dessa korta stunder av återhämtning för att orka med och hinna med.

2 kommentarer:

Outi sa...

Visst är det viktigt att varva ner, utan tanke på allt det praktiska man alltid har att styra med.

Igår kväll när jag hade lagt mig, låg jag och oroade mig för hur mina semestervikarier kommer att klara jobbet medan jag är ledig. Helt otroligt! Min semester börjar i mitten av juli, och jag oroar mig redan!!! Ibland måste man bara släppa taget, annars blir livet omöjligt att leva.

Stor kram, Outi

Unknown sa...

Tycker du kommit långt. Själv har jag svårt att sitta med en kaffekopp och vicka i tårna, vill gärna pyssla med nått mer.
Kram Maria