torsdag 1 april 2010

Livet kan inte vänta!


Hittade en bok på biblioteket som jag har läst den senaste veckan. Jag har bara klarat att läsa en bit i taget för den "biter" tag, den gör ont, men den ger också så mycket mer. I boken får man följa tre tjejer i min egen ålder som är obotligt sjuka i cancer.

Jag slås av den livsglädje tjejerna utstrålar, trots deras situation. De vet inte hur långt de har kvar att leva. Ett år eller 20 år? Det enda de vet är att deras tid är begränsad. Är det så att det krävs att vi utsätts för en sådan situation för att vi verkligen ser till att leva - helt och fullt! Det kan inte vara så!!

En av tjejerna går bort under tiden boken skrivs, vilket berör särskilt djupt. Tjejerna hade varsin blogg och när jag hade avslutat boken, ville jag se hur livet var för de andra två tjejerna. Jag fick en chock! Båda hade lämnat detta liv. Hur kunde det gå så fort för dem bägge?

Fundera på vad som verkligen betyder något i våra liv! Låt oss sluta bekymra och och reta upp oss på småsaker. Ta vara på livet! Njut av det så gott du kan. Gör saker som du tycker är roligt! Var med de som gör dig glad! Ta hand om och var snäll mot dina medmänniskor! Slösa på skratt och leenden!

Allas liv är begränsade. Ingen lever för evigt. Men förhoppningsvis får vi leva länge. Gör allt du kan för att vara "lycklig" under den tid som är din!

3 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Livet är här och nu
Påskkram Lotta

Outi sa...

Du skriver så kloka saker, tack för påminnelsen. Visst är det så att man allt emellanåt ödar tid och energi åt riktiga "skitsaker" i stället för att tänka på det som är viktigt för en själv. Ska försöka hålla mig på den vägen allt mer, jag är lyckligt lottad som har mycket tid till funderingar under arbetstid...

Kram Outi

Unknown sa...

Här & Nu. Går inte trycka på pauskanppen under veckan och fortsätta livet under helgen. Det gäller att ta till vara på nuet.
Kram Maria