fredag 11 mars 2011

Attraktionslag eller bananskal - det är frågan?

Har ni hört talas om attraktionslagen? Som ni säkert vet är det inte ett nytt raggningsknep utan den går i stort ut på att det du tänker på och ägnar uppmärksamhet åt är det du drar till dig. På både gott on ont.
Många menar att det är ett förhållningssätt som ger stora möjliga att skapa din värld.

Tycker ni att det låter flummigt? Det kanske det är.....
Men det kan också ligga något i det.

I höstas gick jag en kurs i engelsk konversation. Helt enkelt för att komma över mitt stora obehag mot att prata språket. Det gick bra. När våren kom funderade jag på om jag skulle fortsätta, men jag kände att det kostade en del samt att det inte riktigt passade in i veckoschemat.

Funderade dock på hur jag skulle kunna fortsätta att prata engelska, så jag inte förlorade det jag lärt mig.

För några veckor sedan såg jag en notis på vårt lokala bibliotek (10 min gångväg hemifrån). Det var en kanadensiska som precis flyttat till vårt samhälle, som nu annonserade om att hon en kväll i veckan skulle finnas på biblioteket för drop in för de som vill prata lite engelska....
Det kändes som notisen hade hamnat där just för mig. Passade så bra! I måndags gick jag dit - det var till och med bättre än förväntat!

Ett annat exempel
Jag är intresserad av hälsa och friskvård. Dels för egen del men det är även kul att inspirera andra. Då och då har jag tänkt att det skulle vara roligt att jobba med hälso-/friskvårdsfrågor. Men det är en tuff arbetsmarknad och kräver ny utbildning. Det har med andra ord inte blivit något av det.
Av en händelse har jag nu fått förfrågan att bli hälsosamordnare för den del av företaget där jag arbetar, en organisation på 300 pers. Det är ett uppdrag som jag får, samtidigt som jag arbetar kvar i min ordinarie roll. Med andra ord få jag testa på att arbeta med det som jag är nyfiken på, men utan att riskera något;-)

Så jag tror att det ligger något i det där med attraktionskraften och att få det du önskar. Dock är det nog inget hokuspokus utan det handlar nog mycket om att öppna dörren för möjligheter. Sen hjälper "bananskalen" till med resten.

Vad önskar du dig?

5 kommentarer:

Vida sa...

Jag har stött på för många såna saker för att ignorera det.. så jag tror på det.. men man måste själv vara vaken och ta chansen när den kommer precis som du gjorde.

Kramar

Unknown sa...

Nog finns den kraften. Har oxå stött på för mkt för att ignorera den.
Ha en härlig helg
Kram Maria

Helene sa...

Tittar in och säger hej och önskar dig världens bästa helg!

Jag tror som du - kraften finns och det visar sig gång på gång. Jag är öppen för möjligheter och de kommer. Kanske inte alltid på det sätt man förväntar sig, men på ett eller annat sätt... :)

Kramkram,
Helene

Outi sa...

Jag tycker att attraktionslagen fungerar alldeles utmärkt. Har många exempel på det, men det tydligaste är nog mitt jobb. Två år innan tjänsten blev ledig, bestämde jag mig för att jag ville ha just DET jobbet. Några månader innan tjänsten ledigförklarades, skrev jag en lista på allt jag ville göra när jag fått jobbet. Nu har jag varit anställd där i snart ett år, och det mesta på min lista har jag redan genomfört...

Känner mig helnöjd med attraktionslagen och kan varmt rekommendera den till alla andra :)

Kram, Outi

Jenny sa...

Visst är det så! Jag är med om såna saker hela tiden, och det verkar som att jag drar till mig mer bevis för att attraktionslagen fungerar. Flera gånger har jag pratat om eller sjungit på en låt jag sen hört på TV samma dag. Problemet många har med den är att de inte tar emot. Allt klarnar när man läser Abraham-Hicks, som jag rekommenderar varmt!