måndag 7 mars 2011

När stressar vi?

Nästan alla i dagens samhälle stressar.
En del stressar sig igenom dagarna, andra blir bara stressade någon gång ibland.

Jag tänker då på den stress som vi inte uppskattar. När vi känner att vi inte hinner med eller vi är oroliga för något. Inte den "lustfyllda" stress som vi kan drabbas av när vi har fullt upp med saker som vi tycker om. När vi kör på - men har kul samtidigt.

Har du funderat på i vilka lägen, situationer som du drabbas av den "negativa" stressen?
De gånger som jag känner mig stressad har det oftast med en känsla av tidsbrist att göra. Det kan vara när skrivbordet översvämmas av arbetsuppgifter som måste vara klara inom kort eller när jag ska iväg någonstans och börjar bli sen.

Det handlar sällan om stress för något som har blivit klart för sent eller för att jag har kommit försent. Om det händer så accepterar jag läget och försöker göra det bästa utifrån detta.

Är då inte stressen ganska onödig?? Jag stressar upp mig för en situation som inte har uppkommit. Och uppkommer den så löser jag den efter bästa förmåga.

Vore det inte bättre att lugnt fokusera på att lösa en arbetsuppgift i taget eller att bli klar för att komma iväg. Att jag stressar upp mig gör det sällan bättre.
Det gör mig bara ofokuserad och resulterar i att mindre blir gjort, saker glöms bort och jag blir lättirriterad.

Så spara stressen till verkliga situationer - inte till uppdiktade sådana! Oftast har ju inget hänt än - vi stressar för att vi tänker att det ska hända. Dumt!!

Inga kommentarer: