lördag 12 mars 2011

Du har tur!

Så har det hänt igen. Naturen har återigen visat sin otroliga kraft.
Ser bilder på TV och hör rapporter på radion. Jordskalv, tsunamis, exploderande kärnkraftverk. Har svårt att ta till mig innebörden. Inser att det är hemskt och ofattbart - men det är så avlägset.

Är det ett sätt att skydda mig själv? I den värld som vi lever i idag - med all denna information som vi bombarderas med. Så mycket hemskt som varje dag rapporteras i medierna. Tror inte jag skulle orka att hela tiden ta in allt. Ibland läcker det in och då drabbas jag av frustration och ilska över orättvisor och grymhet.

Hanterar naturkatastrofer bättre än grymheter som utförs av oss människor mot varandra.

Hur kommer det sig att jag hade en sådan tur? Föddes i ett litet land i norr. Ett land med "hög levnadsstandard". Ett land som ligger långt borta från oroligheter och naturkrafter. Dessutom hade jag turen att bland dessa drygt 9 miljoner människor dessutom födas i ett tryggt hem omgiven av människor som älskar mig.

Det är bara drygt 0,1% av alla människor som föds just här.....
Är du också en av dem?
Känner du hur lyckligt lottad du är?
Idag gör jag det!

5 kommentarer:

Fröken Kråknäs på vift sa...

Jag känner mig så otroligt tacksam för allt jag har och allt jag klarar av att göra. Tänker faktiskt varje dag på vilken tur jag har som finns just här och nu.

Dessa tankar genererar också ytterligare glädje. Man låter klart flummig... men ack så nöjd.

Kramar Katarina

Vida sa...

Jag känner mig lyckligt lottad.. jag har däremot en Japansk vän till familjen som befinner sig i Tokyo och skrev att det är som att vara i en film men att det händer i verkliga livet... det gör att det kommer lite närmare min vardag.

Kramar

Anonym sa...

Jo absolut känner man tacksamhet samt en förundran över att leva i denna turbulenta tid.
Men jag ser oss människor som myror på en elefant.. våra oförsiktiga steg och kanske inte minst bett får till slut elefanten att ruska på sig....... vi är grymma och hårdhänta mot moder jord så varför skulle hon inte frusta.... och påminna oss om vår litenhet...
Varför lägger vi sådan tid och energi på hat, krig och våld när vi lever på en planet full av mirakel. Inte minst det faktum att vi ens existerar..

Unknown sa...

Jag är så tacksam för att få leva mitt liv i den här lugna delen av världen.när jag får de tankarna så finner jag alltid mer att va tacksam för. Tacksamhet föder tacksamhet. En bra spiral.
Ha en skön kväll
Kram Maria

Helene sa...

Jag tackar varje dag.

Hoppas att du mår fint och att vårspoen lyser på dig. Nu ska jag gå ut på en energigivande promenad. Önskar dig en jättebäst söndag! :)

Kramkram, Helene