måndag 6 september 2010

Att vara tacksam

Vi har en liten egenhet som vi ibland brukar köra vid middagsbordet hemma, barnen (4 och 7 år) är med. Vi turas om att säga tre saker som vi tycker har varit bra med dagen. Och den som behöver säger även en dålig (troligen mest för att jag ska få koll på om det är något som trycker barnen.....).
Hur usel jag än tycker att dagen har varit - går det alltid att hitta guldkorn. Inte gigantiska men ändå guldkorn.

Ibland gör jag samma sak tyst för mig själv innan jag ska sova. Att fokusera på det som är bra - kan man aldrig göra för mycket!

Det finns en del bloggare som kör med måndagslista - bland annat Ensamma mamman. Varje vecka, på måndagen, skriver de ned vad de är tacksamma för just nu.

Något att ta efter? Gör det som passar dig bäst. Varje dag eller mer sällan, för dig själv eller tillsammans med andra, muntligt eller skriftligt?

Just nu är jag tacksam för att:
  • min son tyckte att det var kul med simskola och att jag fick njuta sysslolös i en varm simhall under tiden
  • min son och jag övade torrsim på vardagsrumsgolvet när vi kom hem
  • min tjej vill ha fodrade byxor på utejympan imorgon, inte mysbyxor (min försök: -Men alla andra brukar ha mysbyxor på jympan, hennes svar: -MEN JAG VILL INTE VARA SOM ALLA ANDRA!)
  • jag har haft en skön helg, med djungelutflykt med barnen, testat golf med tjejen och besökt föräldrarna på landet en sväng
  • jag har underbara föräldrar som ställer upp i vått och torrt
  • jag har vänner som undrar hur det är
  • D igår åt en fjärdedels pizza;-) -nu går det åt rätt håll
  • knät nästan är bra och jag åter kan börja röra på mig
  • jag fick till en löptur igår kväll
  • ni finns som läser och lämnar kommentarer som värmer
  • jag åter har energi
  • jag fick känna värmen och se solen i helgen

Ja, listan kan göras lång!

Med andra ord - livet är rätt härligt!!

4 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Tack för påminnelsen! Det är så lätt att tänka att det måste vara avancerat och ta tid för att vara bra. :-)
Kram!

Anonym sa...

O vilken härlig lista du har gjort och va glad jag blir av att du har gjort en. Det är viktigt att se de som är bra i vardagen och de där vid matbordet var en otroligt bra idé. De kanske skulle införas hemma hos oss oxå. För att få sonen att tänka på dom små bra sakerna i livet redan nu. Kram

Outi sa...

Verkligen en bra metod att ta till, så att man inte bara fastnar i något negativt och ältar det. Ett tag gick jag igenom min "tacksamhetslista" medan jag körde till jobbet. Då kände jag att jag fick en bra, positiv och mer nyanserad syn på allt som hände under dagen.

Apropå awarden som du fick för länge sen... jag har funderat på det här med "gåvor" av olika slag. Att man som givare gör bäst i att se förutsättningslöst på gåvans fortsatta "liv".

Ibland får man ju gåvor som man inte ville ha, eller som kom vid fel tillfälle i livet. Men givaren har ju släppt den vidare, och kan inte ställa några krav på mottagaren.

Mottagaren är fullt fri att göra precis vad hon/han känner är bäst. Därför tycker jag att du ska göra precis så som du innerst inne känner. Inte vad du tror du borde göra, eller för att andra gör på något särskilt sätt.

Ibland dyker inspirationen upp. Ibland är det skönt att bara släppa taget, och inte tänka alls :)

Kram, Outi

NjutVarjeDag sa...

Stina: Nej - tänk om alla tänkte tvärt om. Vore ganska bra eftersom de flesta tycker att de har lite tid och mycket att göra.

Ensamma mamman: Tackar helt enkelt för inspirationen!
Tror att det är bra om barnen tidigt lär sig uppskatta även det som inte kostar något - då har de lättare att bli lyckliga i livet!

Outi: Tack för kloka ord. Är egentligen av samma åsikt. Men jag har nog hela tiden känt att jag vill ta emot den, men helt enkelt inte kommit ihåg det vid rätt tillfälle. Vi får se om det kommer ett sådant;-) I vilket fall ska du veta att jag blev mycket glad!!