onsdag 1 september 2010

Lyckligt lottad

Har du tänkt på hur lyckligt lottad du är som bor i Sverige? Det är lätt att gnälla över att vi betalar skatt (och pengarna vi betalar kan säkert ibland användas mer effektivt).
Men..... det innebär också att:
  • jag kan gå till biblioteket och låna hur många böcker jag vill, hur ofta jag vill, till både mig och barnen
  • jag kan utan att tveka söka och få kompetent läkarhjälp när någon av oss blir sjuka
  • min son får gå på en förskola med personal som tar väl hand om honom medan jag arbetar
  • min dotter får gå i en bra skola, där alla lär sig att respektera varandra
  • jag har fått möjligheten till en lång utbildning
  • jag har fått vara hemma med mina barn när de var mindre
  • jag kan vara hemma med barnen när de är sjuka
För att bara nämna några saker.....!
Sen har vi alla andra fördelar med att bo i Sverige:
  • jag kan närsomhelst komma ut i naturen
  • jag får röra mig fritt
  • jag får äta mig mätt
  • jag kan känna mig trygg
  • jag får tycka vad jag vill
  • jag har en bra och fin bostad, med en massa bekvämligheter
  • jag kan dricka vattnet direkt ur min kran
  • jag kan bada i sjöar

Ja listorna kan göras oändliga! Vad tycker du är det bästa med att bo i Sverige?

Inga kommentarer: