tisdag 11 januari 2011

Förväntningarna styr tillfredsställelsen?

Läste för en tid sedan ett citat som fick mig att tänka till. Kan inte memorera citatet, men minns "andemeningen".

"Vår lycka, vår tillfredställelse beror av våra förväntningar".

Jag var hemma med barnen igår, de började sin vårtermin med studiedag.
Eftersom det var sista dagen på jullovet hade jag unnat mig själv att inte planera in en massa saker som jag skulle hinna med.

När dagen var slut kände jag mig riktigt nöjd med dagen och mig själv.
Jag upptäckte att jag hade hunnit med en hel del, både att vara med barnen och att fixa praktiskt i huset.

Eftersom jag inte hade satt upp några förväntningar på vad jag skulle göra -hamnade varje sak som jag gjorde på plussidan.

Om jag i förväg hade skrivit ned vad jag skulle göra under dagen, hade jag med all sannolikhet inte varit lika nöjd med mig själv, även om jag hade klarat av allt som stod på listan.

För det hade ju ändå bara varit saker som jag skulle ha gjort - inga plussaker.....

Tror att detta kan stämma in även på mycket annat. Om du har stora förväntningar på något krävs det givetvis mer för att dina förväntningar ska bli uppfyllda.

Nu menar jag inte att vi ska sluta att se fram emot saker, men nöj dig med realistiska förväntningar. Försök att inte måla upp bilder på hur saker, ting och personer ska vara, utan gå in med ett öppet sinne, använd din nyfikenhet och upptäck på plats.
Då behöver du inte heller bli besviken om något händer på vägen.
Har du rätt inställning kan det ändå bli något bra av det!!

Dessutom kommer du att vara betydligt mer nöjd med det du själv har presterat!

2 kommentarer:

LisaMatilda sa...

Bra att inte ha alltför stora krav varken på sig själv eller andra...

NjutVarjeDag sa...

LisaMatilda: Ja, det är det verkligen. Bara synd att det är svårare att leva upp till än att inse.

kram
Anneli