onsdag 5 januari 2011

Vardag igen

Nackdelen med en underbar ledighet är att det är segt att börja jobba igen.
Svårt att hitta inspirationen.

Med andra ord är det dags att göra ett val. Ska jag "genomlida" min dag och hoppas på att det känns bättre imorgon?
Nej, det känns inte rätt! Den här dagen har också rätt att bli uppskattad. Det är inte den stackars onsdagens fel ;-)

Vad kan jag göra för att det ska kännas bättre?

Jag tror jag börjar med att lista saker som jag är glad och tacksam över just nu:
  • Den sköna lunchpromenaden
  • Jag har haft en lång och skön ledighet
  • Fem lediga dagar som ligger framför mig
  • Den kanontrevliga tjejkvällen igår
  • Kvällen på tu man hand med D i måndags, en sväng på stan och bio
  • Att få vara med mina barn ikväll, efter att de har varit hos mor- och farföräldrar ett par dagar

Oj, vad mycket jag hade att vara tacksam över! Dumt att vara gnällig idag!
Nu känns det mycket bättre!

Nästa steg får bli att prioritera några saker som jag ska göra idag. Och när jag har gjort dem ska jag vara nöjd med min insats oavsett hur mycket jag tycker att jag inte har hunnit med! Idag får det bli "Good enough".

4 kommentarer:

Outi sa...

Det där med att "genomlida" en dag är vidrigt. Allt går segare, man tycker synd om sig själv, och ingenting blir bättre av det.

Nu konstaterar jag, i de sällsynta fall känslan dyker upp, att den finns där, men förtjänar ingen uppmärksamhet. Sen tar man itu med en av dagens arbetsuppgifter och går upp i den med uppriktigt engagemang. Rätt som det är så är det dags att åka hem. Jag gillar såna dagar :)

God fortsättning!
Kram, Outi

Min plats i solen sa...

Härligt Anneli! Du inspirerar och visst är det så att var och en av oss har en lång lista på vad vi är eller åtminstone borde vara tacksamma för. :)

Ha en trevlig helg och sköt om dig!

Kram Lotta

Unknown sa...

Behövde just den påminnelsen idag. Har så mkt att vara tacksam för.
Tack
Kram Maria

NjutVarjeDag sa...

Outi: Helt rätt inställning. Det svåra är att hitta det där riktiga engagemanget när arbetsuppgifterna som väntar är lite "obehagliga". Men å andra sidan behöver de göras så är det bara att sätta igång!

Lotta: Ja! Och även om vi inte hittar de där speciella sakerna som har hänt nyligen, finns det en väldig massa självklara saker som alldeles för sällan får den uppmärksamhet som de är värda. Nära och kära som "alltid" finns där, tak över huvudet, mat, "friskhet" osv, osv.

Maria: Glad att du fick se inlägget när du hade behov av det!! Ytterligare ett skäl för mig att ta tag i det;-)

Hoppas att ni har haft en skön lördag!!

kramar från
Anneli