tisdag 25 januari 2011

Nöjd, harmonisk, lycklig

Går omkring och känner mig lycklig och harmonisk. Hamnade i reflektioner i bilen på vägen till jobbet.

Vad beror det på att jag känner mig så tillfreds med livet? Har jag en ofattbar tur och har det väldigt bra eller är det något annat som gör det?

Tror att det är en kombination. Jag har det väldigt bra! Har inga stora saker att oroa mig för. Nära och kära är friska, jag har ett hus att bo i, jag behöver inte bekymra mig över om pengarna ska räcka till det vi behöver.

Men så gör nog den egna inställningen och vilket liv man har skapat en del också.
Vi har sett till att inte skapa oss en massa kostnader. Vi har ett hus - men vi ser till att klara oss på en bil, vi har undvikit sommarhus, båtar, kostsamma renoveringar m.m..

Jag ser till att inte oroa mig för småsaker. Antingen gör jag någonting åt saken och om inte det går gillar jag för det mesta läget.

Jag lägger i möjligaste mån upp dagen för att jag och familjen inte ska behöva stressa. Jag går till exempel upp lite tidigare på morgonen för att ge både mig och barnen tid att ta det lugnt. Vi arbetar inte heltid - vilket gör att jag hinner med både familj och arbete och undviker därmed dåligt samvete.

Jag försöker hela tiden utvecklas. Jag har blivit tryggare, jag har insett att jag kan ansvara för mig själv - men inte för alla andra. Jag försöker att inte påverkas av andras "dåliga beteende". Det behöver absolut inte bero på mig, de kanske har en dålig dag eller någon annan anledning. Varför hetsa upp mig - de lär inte ändra sig, utan resultatet blir bara att jag blir irriterad och oharmonisk.

Jag har blivit bättre på att lyssna på mig själv - vad vill jag? Vad säger magkänslan? Men det är lite svårt....., övar på det för fullt.

Vad som än är anledningen är jag ofattbart glad att jag mår bra och trivs!!

2 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Härligt Anneli! :) Livet är en resa och framförallt en resa inom dig själv. Inställnig, insikt och livssyn spelar en avgörande roll för vårt välbefinnande.

Fortsätt njuta av livet vännen!

Kram Lotta

NjutVarjeDag sa...

Lotta: Ja, jag gör så gott jag kan!!
kram
Anneli