måndag 22 november 2010

Samla på godsaker

Jag vet inte om det stämmer, men ibland tycker jag att tråkiga saker har lite lättare att få fäste i minnet än de roliga, härliga sakerna.

Men det är ju de bra, roliga sakerna vi behöver minnas! De är en utmärkt källa att hämta energi och kraft ifrån när det känns tungt.

Jag har lagt till en extra arkivmapp i min mejlbox på jobbet. Den har rätt och slätt fått namnet "Må bra". I den sparar jag mejl som jag har fått - som har värmt lite extra. Det kan vara uppskattande ord för något jag har gjort eller någon som skickat ett gulligt mejl med ett enkelt "vad fin och söt du är idag".

Det är inte ofta jag tittar i mappen, men ibland råkar jag få syn på den och tar en titt. Resultatet blir alltid detsamma, oavsett hur jag har känt mig innan så blir jag glad och varm om hjärtat. Känner mig tacksam för att jag är jag.

Ett tag hade jag en liten anteckningsbok också - där jag skrev upp saker som andra sa om mig och som jag blev glad över.

Visst ska man vara trygg i sig själv och känna att man är bra och duger, utan att andra säger det. Men ibland är det lättare att ta till sig något positivt som andra säger - än att säga det till sig själv. Speciellt de dagar då man inte känner sig på topp!

Samtidigt som man får en "egoboost" påminns man om hur lite som behövs för att göra en medmänniska glad. När man väl har insett det, så känner man behovet av att föra det vidare. Att ge någon annan ett par uppmuntrande ord!

Nu i gråa november är vi nog många som kan behöva höra några värmande ord!

Så kom ihåg:
Du är betydelsefull! Det finns ingen annan som just du - ingen kan ersätta dig!

2 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Kloka du. :-) Jag har sparat ett par sådana mail jag fått, men jag borde göra mer som du. :-) Det är ju så lätt att glömma det där positiva orden. :-)

Vad kul att du hoppade på kursen. Jag gillar den meditationen jättemycket. Och som du skrev räcker det ibland att bara tänka på den. :-)

Kram!

NjutVarjeDag sa...

Stina: Börja samla ihop de "snälla orden" - de är bra att ha!

kram
Anneli