tisdag 9 november 2010

Tre grodor

Har precis avslutat en "chiclit" bok. Fråga mig inte vad den hette.....;-)
Det var en sån där bok som jag inte blir klokare av, men som ger en skön stund av avkoppling.

Den här gången fick jag dock något mer med mig. För där - djupt inne i boken hittade jag liten historia, som fick mig att tänka till:

"Tre grodor satt på en stock, två bestämde sig för att hoppa i vattnet. Hur många satt kvar?

En?

Nej - tre! De bestämde sig för att hoppa i, men de gjorde ingenting åt det."


Det är mycket som vi tänker att vi ska göra. Mycket som vi till och med bestämmer oss för att göra - men långt ifrån allt blir gjort. Vi vågar inte ta språnget - eller vi är för bekväma för att göra det.

Skillnader och förändringar i livet åstadkoms inte genom det vi tycker och tänker, utan genom det som vi faktiskt gör!

Tanken är viktig och hjälper oss att upptäcka möjligheter när de dyker upp - men de åstadkommer inte själva någon förändring.

Om du bestämmer dig för en förändring - gör slag i saken!

6 kommentarer:

Helene sa...

Åh, vad det var skönt att läsa! Så rakt och så tydligt! Ja, nu gör jag slag i saken. Tack.

Kram!!

NjutVarjeDag sa...

Helene: Hoppas det gick (går) bra;-)

/Anneli

Stina Glaas sa...

Mmm... Där fastnar jag ofta, liksom precis innan jag ska ta sats. ;-)
Kram!

Outi sa...

Det lät (tyvärr) bekant. Så många gånger man har bestämt sig, i tanken, och inte gjort ett dugg. Så mycket energi man har lagt på att tänka ut en strategi och uppbåda motivation, och sen bara släppt taget.

Det är ju som att svika sig själv.

Kram, Outi

NjutVarjeDag sa...

Stina och Outi: Det är bara att se framåt - från och med nu försöker vi att göra lite mer av det vi tänker att vi ska göra!
När det gäller en del saker kan det nog vara bra att det tar lite tid, tror det skulle bli kaotiskt på många sätt om vi gjorde allt vi tänkte.
Så lagom dos eftertänksamhet och sen kör vi!!

kram
Anneli

Stina Glaas sa...

Ja. Och ibland behöver man lite längre förberedelsetid än vad man tror. :-) Det är klurigt att få huvud, kropp och hjärta att gå framåt i samma takt. ;-)
Kram!