fredag 26 november 2010

Tacksamhet

Nu är det Thanksgiving på andra sidan pölen.
Namnet väcker funderingar.

Tänk om vi alla, om så bara för en ynka dag om året, fokuserade på vad vi är tacksamma för. Det skulle nog förändra en hel del.
Jag tror att många skulle få nytt hopp, förtröstan och kraft till förändring.
Jag tror att många med ny blick skulle se på de människor som omger dem och vara tacksamma!
Jag tror att fler skulle se alla de små saker de har att vara tacksamma för.

Helt enkelt tror jag att många tydligare skulle se vad som verkligen är viktigt och vad som betyder något i deras liv och ägna mer uppmärksamhet åt det i fortsättningen.

Jag tycker att det låter som en förbättring för världen!

Men hur ska vi få in denna dag - utan att marknaden får nys om den och gör den till en "affär"......
Det får jag nog klura vidare på;-)

Tills jag har löst den lilla frågan kan du och jag fundera på vad vi är
tacksamma för i våra liv!

1 kommentar:

Min plats i solen sa...

Hej kloka du!

Visst är det så att vi alla borde tänka till lite oftare och vara lite mer tacksamma. Jag hoppas att du klurar fram någon bra lösning på problemet. Amerikanarna tycks ju ha lyckas med Thanksgiving. Nog för att alla ska äta kalkon just denna dag men i övrigt verkar det ju inte vara någon shopping-hype kring högtiden. Och visst är det en fin tradition de har, att träffas och äta en god måltid tillsammans och vara extra tacksamma just den dagen. :)

För mig blev min runda in i väggen för några år sedan min väckarklocka. Då insåg jag verkligen vad som är det viktiga här i livet och hur tacksam jag är.

Ha en fin adventshelg och ta hand om dig Anneli!

Kram Lotta