tisdag 3 augusti 2010

Allt löser sig

Det finns de som menar att vi får det vi ber om. Om vi använder vår energi till att tänka på hur eländigt allt är - så uppfylls lätt den profetian. Vi får det eländigt.
Om vi istället försöker fokusera på det som är bra - får vi automatiskt mer av det som är bra.

Antingen finns det någon högre makt eller så är det universums hokus pokus som ser till att det blir så. Annars är det helt enkelt så att när vi fokuserar på det som är bra - är det också det vi ser. Då ser vi inte det som är dåligt. Och vice versa - om vi tänker att allt är eländigt är det svårt att se det som är bra.

Jag tilltalas av tanken - och tror att det ligger mycket i den.
Om du försöker att inte gräma dig och oroa dig - kommer det också att visa sig att det mesta löser sig.

För en vecka sedan upptäckte jag att mina bilnycklar var borta. Jag kom inte ihåg när jag hade dem sist, utan tittade i de fickor och väskor där jag kunde tänka mig att de kunde finnas. När jag inte hittade dem, lämnade jag det för tillfället. Jag kände att tokletande bara skulle leda till att jag blev väldigt frustrerad. Och troligen inte se dem även om de låg framför näsan på mig. Tänkte att antingen kommer de fram eller så är de borta. Om de är borta får vi hitta en lösning på det.

Det gick en vecka utan att nycklarna kom fram. Vi tog en ny funderare. Det kunde ev. vara så att jag hade tappat dom i skogen. Vi kunde ändå ta en tur till skogen och kombinera skogspromenad med att kolla lite efter nycklarna.

Hur stor är sannolikheten att hitta ett par nycklar i en skog....., där promenaden hade gått "offroad"???

Gissa vad som hände?
Jo, plötsligt nere i det knälånga gräset upptäcker jag bilnycklarna!!

Har fortfarande svårt att tro det - men nycklarna är tillbaks.

Så..... det mesta löser sig. Inte alltid på detta lyckliga sätt, men på något sätt.

Det som har hänt har hänt och det blir inte bättre av att du grämer dig!
Det som inte har hänt - vet du inget om hur det kommer att bli - så då är det ingen ide att oroa sig.

Lätt sagt, men svårare att tillämpa ibland.
Men.... övning ger färdighet;-)

Inga kommentarer: