onsdag 11 augusti 2010

Att våga

Har haft ett par härliga dagar i Göteborg med familjen. Det var precis lagom att jobba en vecka innan vi tog lite ledigt igen;-)

Trots mina dryga 35 år försöker jag fortfarande lära mig saker hela tiden. Inte så mycket som jag har nytta av i Trivial Pursuit, utan mer om livet, mig själv och relationer. Det finns många kunskapskällor att ösa ur när det gäller dessa områden - men de kanske bästa läromästarna är mina barn!

De är små speglar av mig själv. Det händer ofta att jag får höra mina egna uttryck och argument komma ut ur deras munnar. Det ger perspektiv på vad jag säger.

De får mig också att utmana mig själv. Vi hamnar då och då i situationer då jag säger till dem att försöka våga testa - för det kan vara jättekul. Det är först efteråt som man kan säga att "nej - det där är inget för mig".
Att våga testa, att våga försöka.
Givetvis måste det då gälla även mig själv...., att vara konsekvent är ju viktigt som förälder.....;-)
Försöker därför utsätta mig för de där obehagliga sakerna - och ofta visar de sig bara vara hjärnspöken. Och det obehagliga blir lite mindre obehagligt för varje gång!

Vad tycker du är obehagligt? Vilka begränsningar har du satt upp för dig själv som du skulle må bra av att ta tag i?

Var inlägget kom ifrån? Jo - jag är inte så förtjust i åkattraktioner på tivoli - men nu är jag lite bättre på det;-)

2 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Jag har funderat lite på det där förut, och pratade om det med en vän på en promenad. När jag var mindre var det en massa situationer hela tiden som var jobbiga. Nu är det lugnare på den fronten. Jag jag tror att det både beror på att jag inte upplever lika många saker som jobbiga, men också just att man inte utmanar sig så ofta nu för tiden. Har man inte koll på att man faktiskt växer av att utmana sig då och då, då är det ju mycket lättare att tänka att man mår bäst av att undvika de sakerna. :-)
Kram!

Stina Glaas sa...

Promenaden var igår kväll. Det var därför jag nämnde den. :-D