fredag 27 augusti 2010

"Uppåt-puff"

Vad uppåt-puff är? Jo, ett sätt att få dig själv och andra att må lite bättre;-)

Igår var jag på den sista adeptträffen i mentorprogrammet. Vi är ett gäng som jobbar inom samma bransch men som inte tidigare kände varandra. Nu har vi träffats ett antal gånger under det gångna året. Nytt tema varje gång.

Som avslutning på dagen fick vi ställa oss upp, en i taget, och de andra sa positiva ord som de förknippade med personen.
Det är gött att stå och få höra andra säga snälla saker om en själv.
Orden skrevs ned på ett stort papper - som vi fick med oss hem.
Det ska jag ta fram när det känns som allt är tungt och svart.

På mitt blad står det:
  • Glad
  • Mångsidig
  • Kompetent
  • Stark
  • Positiv
  • Driftig
  • Målinriktad
  • Pondus
  • Aktiv
  • Saklig
  • Uthållig
  • Kreativ
  • Ambitiös
  • Harmonisk
  • Ett skönt sätt
Lite "duktig flicka" varning på det - men, men.....
Det kan jag leva med.

Och tänka sig 1,63 cm, 55 kg och pondus.... (fniss!!)

Gör övningen med vänner, kollegor eller i familjen.

Varför inte överraska någon med en lapp där du har skrivit ned egenskaper som du uppskattar hos personen.

2 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Hej Anneli!

Vad härligt med en rejäl dos med "Uppåt-puff". :) Det behöver vi alla då och då. Både att få och ge. Och tänk vilken skillnad det kan göra på en dag. :)

Ha en fin lördag!
Kram Lotta

Helene sa...

Ja, mer uppåtpuffar ska det vara!! Vi har gjort det någon gång här hemma. Små lappar/meddelannde med snälla ord om de andra. Fick idén första gången från barnens skola. De samlar varje år in barnens positiva om varandra och sammanställer. De fina lapparna brukar sedan sitta väl synliga på kylskåpet så att man verkligen kan suga åt sig! :)

Sonens uppåtpuff (eller vad man ska kalla det) till sin pappa en gång var riktigt fin och på rim dessutom:

"Rosor är röda violer är blå,
du är starkast, men jag kan brotta ner dig ändå." Haha, kärleksfullt från en då åttaårig kille :)

Här är mina till dig:

- snäll
- inspirerande
- glädjespridare

//Ha en skön helg,
Helene