onsdag 7 juli 2010

Tänk gott om andra

Var ute och sprang en tur på lunchen. Tack vare allergin har jag just nu en glasögonperiod. Ett par glasögon som glider fint på näsan när jag blir lite varm....
Till slut tröttnade jag och tog dem i handen, men jag ser inte så mycket utan dem.

Konstaterade dock att det var ganska skönt. Inte så många intryck att ta in. Bland annat hade jag inte en chans att omedvetet bedöma de människor jag mötte - jag såg dem bara som en skugga/några färger. Det kunde ha varit en hemlös i trasiga kläder - men likaväl en hipp, bortskämd rikemansson i dyra designerkläder.
Insåg återigen hur vi bedömer dem vi möter redan på avstånd. Redan innan vi pratar med någon har vi gjort oss en bild av personen utifrån hur de ser ut och uppträder.

Tänk vad många härliga personer som vi av misstag sorterar bort på livets väg tack vare detta.

Ett sätt att öva sig på att vara mindre dömande kan vara att pröva på att leka "omvända skvallerleken" som Fighter föreslår på sin blogg:

"Se hur många bra och snälla saker du kan säga bakom någons rygg."


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för fina ord,men nu tror jag nog jag hamnat i en sån där fin blogg jag också med mycket tänkvärt.

Återkommer!

Kram!

Helene sa...

Jag kände lite den känslan idag när jag gick in på webbradion och lyssnade på Per Holkneckt... Visste i princip inget om honom. Hade väl bara hört om honom som fd alkholist och uteliggare, sedan deltagare i Big Brother och nu Odd Molly-människan...

Men snacka om att jag blev helt tagen av hans berättelse om sitt liv!! Helt fantastiskt vad han gått igenom och hur många djupa svårigheter han klarat av. Otroligt inspirerande! Fascinerande! Imponerande! Vilken människa!!

När programmet var slut började jag fundera på hur ofta jag dömer eller bedömer folk jag inte känner... Skönt med en liten väckarklocka där :)

(Gå gärna in på sr.se och lyssna.)

Ha det så bra. Kram, Helene.