onsdag 20 oktober 2010

Att utmana sig själv

Vi har alla ett bagage, en ryggsäck som vi bär med oss. Erfarenheter, upplevelser som har hänt tidigare i vårt liv. Ryggsäcken innehåller både lätta och tunga saker. Jag har bestämt mig för att göra mitt bästa för att kontinuerligt packa om i ryggsäcken. Att lyfta ur de tunga saker som jag kan lyfta ur, att inte längre låta dem begränsa mig. Helt enkelt för att gå genom livet med mer glädje och lätthet.

De senaste åren har jag kunnat plockat ur lite saker ur min ryggsäck, genom att utmana mig själv. Jag utmanar mina rädslor, tvingar fram hjärnspökena i dagsljuset - och poff så försvinner de!

Ända sedan jag var barn har jag tyckt att det har varit högst obehagligt att prata engelska. Jag har alltid försökt komma undan - gjorde mig liten på engelskalektionerna, lät någon annan snacka när jag var utomlands, undvek att prata med personer som talade engelska. En ond sprial - ju mer jag har försökt att komma undan, ju mer har jag känt att jag inte kan prata och att alla andra blir så mycket bättre.

En litet problem kan tyckas - men jag har känt mig begränsad av detta!!

För en tid sedan fick jag nog. Skulle jag fortsätta att känna obehag eller skulle jag göra något åt det?
Jag bestämde mig för att anmäla mig till en konversationskurs i engelska!
Vi har hunnit med två tillfällen - och vet ni vad?

Jag kan!!
Kanske inte världsbäst och visst finns det saker att förbättra....
Men jag kan!


Och förutom den härliga känslan av att faktiskt inse att man kan, är det alltid en underbar känsla att känna att - wow, jag utmanade mig själv och jag fixade det!

Så leta i ryggsäcken! Har du något som du kan plocka ur?
Gör det! Det blir klart lättare sedan!

4 kommentarer:

Helene sa...

En lite variat på att hitta det där i ryggsäcken:

Har faktiskt testat att göra en slags "tidigare-liv-hypnos". Galet häftig känsla. Efter det har jag frontat några av mina oförklarliga rädslor i ryggsäcken. Och precis som du skriver - det känns betydligt lättare... Nu känner jag mig ännu mer stolt, glad och trygg.

Ha en superbra helg! Kram, Helene

Outi sa...

Inser att du har rätt, men det känns lite skrämmande att ta tag i vissa saker... Får kanske rangordna dem, och ta det minst otäcka först?

Kram, Outi

PS. För länge sen tog jag tag i min tunghäfta när det gäller språk genom att börja undervisa i engelska...

Min plats i solen sa...

Hej Anneli!

Vilket underbart inlägg! Och en underbar inställning till livet från din sida. För precis så där är det ju, att vi alla går och bär på en massa bagage som vi borde göra oss av med och rädslor som vi borde konfrontera och bemästra. Jag tror att livet både blir bättre och mer njutbart på det viset. För att inte tala om hur självförtroendet och vår självkänsla stärks och nya världar och möjligheter öppnas.

Grattis till att ha tagit steget med engelskan! Det krävdes mod för att göra det. Inspirerande!

Ha en fantastisk helg kära du och tack för underbar läsning!

Kram Lotta

NjutVarjeDag sa...

Helene: Låter jättespännande med tidigare-liv-hypnos. Vad innebär det? Att du genom hypnos fick fatt på/namn på olika saker som hade resulterat i rädslor?

Outi: Det är som rensning. Börja med det lilla och så får du energi och kan ta dig an större och större utmaningar.
Frågan är om du behöver tänka i stort och smått - när du botar "språkfobi" med att börja undervisa i det;-)
Då fixar du nog det mesta.

Lotta: Tack för värmande ord. Känns alltid bra att väcka en tanke hos någon annan! Du brukar vara duktig på det själv!

En stor kram till er alla!!
/Anneli