måndag 11 oktober 2010

Bibehåll energin


Oavsett om du själv har använt metoden eller inte, känner du säkert till Viktväktarnas metod att räkna prickar. Ma Oftedal har använt samma princip men på ett annat område. Din egen energi!

Metoden går ut på att du delar in aktiviteter i tre grupper: röda, gula eller gröna. Röda är de aktiviteter som dränerar dig på energi, gula är neutrala och de gröna tillför energi till dig. Eller enklare sagt tråkiga, jobbiga saker är röda och lustfyllda saker som du blir glad av är gröna.
Hur energikrävande eller energigivande aktiviteten är illustreras sedan av antalet prickar som kan variera mellan 1-3 st.

Du för sedan dagbok över vad du gör och vad aktiviteterna motsvarar i prickar. Du summerar per dag, vecka, månad och får då en överblick över din energistatus och vad du ev. behöver förändra. De röda prickarna får inte väga över. Om de gör det kommer du på sikt att dräneras på energi.

Jag har själv inte testat att föra dagbok på detta sätt, men boken har ändå gjort intryck på mig. Jag är nu duktigare på att reflektera över vad jag gör och tänker mer på att balansera aktiviteter som dränerar mig på energi med aktiviteter som fyller på med energi!

Om du är nyfiken på boken, rekommenderar jag biblioteket - tror inte att boken finns till försäljning längre.

2 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Tack för boktipset. Det är ju mycket prat om energi "nu för tiden", men det var ett roligt sätt att ha ett system med färger på det där sättet. :-) Tror man kan få hjälp på traven om man ser olika aktiviteter i färg. T ex man man skriver en fixarlista och allt "ser" rött eller gult ut, kanske man blir duktigare på att peta in några gröna saker däremellan. :-)
Kram!

LisaMatilda sa...

Hej, kul att hitta hit. Många kloka, fina tankar här hos dig!
Ha en skön kväll!