fredag 29 oktober 2010

Tack för att jag bor i Sverige!

Tanken slog mig nyligen - vilken ofantlig tur jag har som bor i Sverige!!
Vilken tur att det är här jag har växt upp och här mina barn är födda.
Hade vi levt om vi hade fötts på en plats med mindre resurser.


Nu när jag bor i Sverige anser jag mig frisk! Jag har hela livet varit laktosintolerant och jag ser riktigt dåligt. Inga problem i Sverige - jag vet att jag ska undvika mjölk och jag har linser.
Men.... vad hade hänt om jag hade fortsatt få i mig mjölk eller om jag inte hade tillgång till glasögon eller linser. Hur hade jag klarat mig?


Min dotter har förkylningsastma och det är många gånger hon har haft svårt att andas och vi har fått uppsöka sjukvården för hjälp. Flera gånger har hon blivit inskriven och fått stanna på sjukhuset för att få bukt med andningssvårigheterna. Vad hade hänt om hon inte fick hjälp när hon behöver?

Lillkillen hade det lite tufft vid födseln och behövde hjälp att komma igång.
I tisdags fick han en allergisk reaktion av någonting han åt - vilket krävde medicinering och övernattning på sjukhuset. Hur hade han klarat sig?


Är inte mycket för att svartmåla - men det är viktigt att vara tacksam för det vi tycker är självklart!!

Vi kan klaga på skatter, väntetider på sjukhus o.s.v..
Men jag är gärna med och betalar - tänk om sjukvården inte fanns? Eller om det var min ekonomi som avgjorde om jag hade råd att få läkarvård eller inte.

Och de gånger jag får vänta på sjukhuset gör jag gärna det. Jag förstår att de inte kan vara överbemannade "ifall om" många är sjuka just idag. Och jag är glad att de prioriterar de som är svårast sjuka först, inte efter i vilken turordning man har kommit in.

Visst har vi det fantastiskt bra!

3 kommentarer:

Livskrafter sa...

Ja du, nog har vi det fantastisk bra. I do agree
kram
Emma

Min plats i solen sa...

Hej Anneli!

Du är så klok och visst har du helt rätt. Vi har tur som bor här i Sverige och vi borde nog alla vara tacksamma för det lite oftare. Visst finns det alltid saker och ting som kan bli bättre och vi måste alltid sträva efter att bli bättre, men bara genom att ta en titt på hur det står till i vissa delar av världen borde vi alla bli oerhört tacksamma och ödmjuka. Våra barn behöver inte oroa sig för krig, svält och barnarbete. Alla barn får utbildning och vi har en fantastisk sjukvård. Visst har vi längre köer än vad vi önskar men vi får vård. Oavsett vem du är eller vad du tjänar. Listan kan bli lång över allt vi borde vara tacksamma för. tack för att du påminner oss Anneli!

Ha en fin helg kära du!

Kram Lotta

NjutVarjeDag sa...

Emma och Lotta:
Det värmer att höra att fler är tacksamma!

Njut av helgen!

kram
Anneli