torsdag 4 mars 2010

Det går bra;-)

Jag har alltid tyckt om att röra på mig. Men ju mer "vuxen" jag har blivit (dvs. barn, hus, arbete....) desto svårare har det blivit att hinna med. Eller snarare att ta mig tid. I höstas satte jag därför upp ett mål att jag skulle motionera minst två gånger i veckan. Jag håller koll på mig själv genom en enkel fil där jag fyller i vad jag har gjort och när.

Förr har jag ofta kommit av mig i goda träningsvanor så fort jag har åkt på en förkylning och så har det tagit tid att komma igång igen. För att inte drabbas av det igen bestämde jag mig för att förkylning, halsont m.m. inte var skäl att inte röra på mig. Jag skulle då ersätta träningen med promenader.

Jag blir glad när jag följer upp hur det har gått. Jag har lyckats med mitt mål att motionera 2 gånger i veckan - ibland mer.

Den här veckan känner jag även av fördelen att röra på mig trots att jag är krasslig. Det har blivit tre långa lunchpromenader den här veckan - och jag känner mig piggare efteråt!

Jag tror att det är bra att sätta upp mål för sig själv - men det gäller att vara moiverad att uppfylla målen. Det kommer alltid svackor, svårare perioder - men då stärks man av vad man hittills har lyckats med - och det tar emot att bryta en god trend.

Det går alltid att arbeta med sig själv. Det gäller att ta en sak i taget i små steg. Vänta dig inte underverk på en gång, beröm dig själv för även de små framstegen.

Inga kommentarer: