fredag 5 mars 2010

Vem är man?

Jag menar då inte man som i manligt och kvinnligt utan det "man" som är så lätt att skriva och säga.....
"Man" brukar..... och "man" kan....... Vem är denna man? Varför säger vi ofta "man", varför säger vi inte "jag" eller "vi"? Jag brukar. Jag kan.
Beror det på att vi inte vill utmärka oss, att vi inte vågar säga vad vi själva tycker? Att vi inte tar ansvar för det vi säger?
Är det ett behov av att ha en utväg att ta till om vi blir trängda? Då finns utvägen att säga att det var inte jag som tycker eller gör så - jag sa bara att man brukar tycka eller göra så.

Jag har börjat rannsaka mig själv och mitt användande av "man". Det dyker gärna upp när jag skriver. När det har hamnat där på skärmen brukar jag försöka ersätta det med ett "jag". Har upptäckt att det är ett ganska enkelt sätt att känna av om jag står för det jag har skrivit. Är det vad jag tycker - eller är det vad jag tror att jag "borde" tycka - för att "man" brukar tycka så;-)

Blev det rörigt? Ja, det kanske det blev....
Var uppmärksam på dina egna "man" och försök byta ut dem - då tror jag att du förstår vad jag menar.

Hoppas att vi alla får en härlig helg!

2 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Trevlig helg till dig med :)

♥ Fyra årstider sa...

Jag tänker också jag. Det är jag som tycker och tänker.
Kram Lotta