söndag 28 februari 2010

Listor - gott eller ont?

Har tillbringat stora delar av helgen med att "fixa". Förr gjorde jag ofta listor på allt som "behövde" göras. Numer försöker jag låta bli - för det leder bara till att jag inte är nöjd med vad jag har gjort, för det finns fortfarande saker kvar på listan. Jag kan ha gjort massor - men jag ser bara det som jag inte har gjort. Nu för tiden brukar jag istället vända på det när jag känner för att göra listor. Jag skriver upp allt jag gör - det känns mycket bättre. När jag sedan undrar vad jag egentligen har sysslat med - kan jag titta på listan och känna mig ganska nöjd.

Helgens lista blev så här:
Lördag: Sovmorgon, plockat ur diskmaskin, rensat kylskåp, plockat diskbänk, plockat köksbänk, rensat växter, rensat hallen, lagt i tvätt, lagat mat - fixat disk, hängt tvätt, lagt i tvätt, skottat och varit ute med barnen, badat barn, hängt tvätt, lagt i tvätt, strykt blusar, vikt tvätt, klippt barnen

Söndag: gjort i ordning barnen, bakat bröd, bytt lakan, dammsugit övervåning, lagt i tvätt, spelat spel, hängt tvätt, dammsugit källare, hjälpt till lite med att förbereda fjällen-mat, strukit, lagat kvällsmat

Behöver dock jobba på att lära mig att "roliga" saker är lika värdefulla som "måste-göranden".

Gardinerna blev klara till slut, fick tillfälle att fotografera dem i dagsljus.

2 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Hejsan! Tack för kommentarerna hos mig! Men vad smart att skriva lista på allt man gjort :) Det ska även jag göra nån dag. Ha det bra!

♥ Fyra årstider sa...

Jag kan hålla med om att reklam är inte så snyggt på bloggar, men det gör att jag kan köpa ny inredning och visa er. Jag har valt reklam och tycker att jag lägger ner så mycket tid på bloggen.

I vilket fall vilken fin gardin du har. Jag skulle vilja fle hissgardiner hemma, det är enkelt och snyggt.
Kram Lotta