tisdag 15 februari 2011

Att se möjligheterna

Vad är det som gör att en del av oss har lätt att se möjligheter och tycker att allt är möjligt medan andra går omkring i tanken att ingenting är möjligt och att det inte går att påverka någonting?

Tittade på Skavlan i fredags. Av någon anledning hittar jag ofta något i programmet som sår ett litet frö i mina tankar.

I fredags var Tomas Bodström en av gästerna. Jag kan konstatera att han hör till "allt är möjligt"-kategorin. Spelat fotboll på hög nivå, varit minister, skriver böcker, driver advokatfirma. Lite av varje helt enkelt;-)
När han fick svara på påståendet om att han skulle vara lat konstaterade han enkelt: "om jag ska göra något är det lika bra att göra det ordentligt! Om jag känner för att ta det lugnt lägger mig på soffan och njuter av att bara slappa! Varför göra det "halvdant".
Underbar inställning!

Men mest fascinerad blev jag av Philip Boit, en härlig, finurlig och glad man.
Han är längdskidåkare...............
....... från Kenya.
Snacka om att ha alla odds mot sig!

Jag hade garanterat inte försökt förverkliga drömmen om att bli längdskidåkare om jag hade bott i Kenya. Jag hade sett det som omöjligt. Och jag tror inte jag är ensam om det!

Men Philip lyckades. Han har tävlat i OS!

Kom inte och säg att inte allt är möjligt;-)

Han berättade att han inte längre fick åka på de stora vägarna - det blev trafikolyckor när folk förstummade försökte se vad han höll på med;-) Andra trodde att han var blind - han hade ju två käppar när han tog sig fram (stavarna....).

Visst blir man glad av dessa underbara, underliga människor som visar för oss att allt är möjligt bara man vill tillräckligt mycket och är beredd att kämpa för det!

6 kommentarer:

LisaMatilda sa...

Missade Skavlan. Kul att ändå få höra om dessa intressanta människor! Krävs en hög nivå av energi och optimism... Härligt!

Unknown sa...

Vilken underbar inställning. Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid på sig.
Undrar om man kan se programmet efteråt i svt play?
Kram Maria

Hildas hem - Sofia sa...

Jag såg också det och blev alldeles faschinerad av denne kenyan. Helt otrolig och vilken glädje han spred omkring sig. Det är underbart med männiksor som inte ser några hinder. Jag hade inte heller kommit på tanken till en skidkarriär i Kenya :)

Ha en fin dag!
//Sofia

Livskrafter sa...

Ja jag såg också programmet och jag håller fullständigt med dig. De tillhör sådana som man kan kalla riktiga förebilder och jag blir varm i hela kroppen av att de finns och visar väg
Ha en fin torsdag
kram
Emma

Vida sa...

Jag tycker också det var så klokt sagt av Bodström... lika bra att vara riktigt lat när man väl är det :)

NjutVarjeDag sa...

Lisa Matilda: Bra att jag kunde föra det vidare det till dig, när du missade programmet.

Maria: Har inte riktigt kollen på SVT play, men det är bara att testa;-) Men behöver inte se många minuter för att bli glad av denne Kenyan;-) Han såg helt enkelt glad ut!

Sofia: Tack för titten och visst var det bra! Man skulle behöva en dos av sådan "positivism" varje vecka!

Emma: Håller med dig - mer av sådana förebilder!!

Vida: Ja...., tänk om jag var lika klok som han. Har nog ett och annat att lära;-)

Och kom ihåg allihop: du kan också!! Bara du vill!
/Anneli