söndag 13 februari 2011

Jag lyckades! Jag vann!

För kanske första gången lyckades jag överlista rastlösheten. Det känns gött!
Hur jag gjorde - jo jag skaffade mig en coach. Tog en promenad med coachen, som jag lyckligtvis lyckades hitta inuti mig själv. Läste en intressant coachingbok nyligen och tänkte att varför inte vara försökskanin? Sen kanske inte allt blev rätt - men det blev resultat!

Så på med skorna (och några lager kläder) å så ut på promenad i solen tillsammans med coachen.

Coach: Hej Anneli, hur känner du dig?
Anneli: Jag känner mig rastlös, vet inte vad jag ska göra.
C: Kan du beskriva dina känslor lite mer?
A: Det känns som fjärilar i magen. Jag har svårt att sitta still och samtidigt svårt att ta mig för något.
C: Vad är det du känner dig rastlös över?
A: Vet inte riktigt. Kanske att jag vill hinna med så mycket. Jag har så många projekt som jag vill göra, men jag kommer på nya i mycket snabbare takt än vad jag hinner färdigställa dem.
C: Vad är det för "projekt" du tänker på?
A: Jag vill fixa saker i huset.
C: Som vadå?
A: Jag har länge gått och tänkt på att jag skulle vilja göra i ordning trappen, slipa och måla den.
C: Vad hindrar dig från att göra det?
A: Att jag har projekt som borde göras färdigt innan jag börjar på något nytt.
C: Vad för projekt?
A: Byta fönsterbrädor, spackla och måla färdigt lister till exempel.
C: Så du känner att du vill göra färdigt dessa saker innan du börjar med nya projekt?
A: Ja, precis?
C: Så för att kunna börja med trappen, ska du först göra färdigt det andra?
A: Ja!
C: Vilket vill du börja med?
A: Fönsterbrädorna.
C: Och hur och när ska du börja med dem?
A: När jag kommer hem från promenaden ska jag börja med att ta bort de befintliga fönsterbrädorna. Och sen.....bla, bla
C: Jaha, du Anneli. Det känns som vi har kommit fram till något, hur känns det?
A: Det känns jätteskönt! Nu har jag något konkret jag kan göra. Det känns redan som rastlösheten har dämpat sig lite. Tack för hjälpen!
Får jag höra av mig igen om jag behöver?
C: Självklart - jag finns alltid här när du behöver mig!!

Hur det gick sen?
Jo, nu är det söndagkväll. Har ägnat timmar i helgen åt att få bort de gamla fönsterbrädorna (mycket svårt att komma åt och skruva - de sattes tydligen upp innan elementen sattes upp.....).
Men nu sitter nya fönsterbrädor på plats!! Det blev fint!

Har även hunnit med att möblera om. Något vi gör högst sällan. Men det gav ny energi i huset. Det känns som ett nytt ställe att komma och sätta sig vid matbordet. En läsvrå har skapats, som både dottern och jag redan har hittat "hem" i.

Dessutom hann jag med att njuta av solen även idag. En lång härlig löptur!

Så nu vet jag till vem jag ska vända mig när det är dags nästa gång;-)

Tack coachen, hoppas du får en bra vecka!

6 kommentarer:

Fröken Kråknäs på vift sa...

Det var en klok dam som sa till mig: "Om du inte vet vad du vill så sätt dig på en sten och vänta tills du kommer på det". Om tiden finns kan ju det vara ett alternativ, men din "coach" verkade lite mer kommunikativ.

Tyvärr har jag inte fjällen inpå knuten men skulle gärna ha det. Njuter när jag är där i stället.

Ha en skön vecka!
Katarina

Unknown sa...

Jaha.. jag får nog ta ett snack med coachen. För just nu kommer jag på det ena efter det andra och jag vet inte vilket ben jag ska stå på och var jag ska börja. Hihi... helt galet egentligen.

Kram Maria

Outi sa...

Tack för att du delade med dig av dialogen! Jag känner igen mig i rastlösheten och alla projekt och idéer, en del påbörjade, många aldrig avslutade, och ännu fler på bara idéstadiet.

Din text visade mig en struktur, och det behövde jag. Det blir nog en dejt med den där coachen idag.

Kram, och jättestort TACK!!
Outi

Anonym sa...

Vad duktig du är som fått fönsterbrädorna på plats.
Kram Far och Mor

Geta sa...

Tack för att du delade med dig samtalet. Känner igen mig väldigt mycket i det där. Vill så mycket att ingenting blir gjort. Hur frusterande som helst.. Vad var det för bok du har läst? Den verkar vara läsvärd.
Kram.

NjutVarjeDag sa...

Katarina: En klok dam. Det kluriga är bara att ha ro att sitta på den där stenen när rastlösheten slår till.

Maria: Visst är det tokigt. Antar att det är för att vi har för mycket fritid;-) Antar att de inte har samma problem på en del andra ställen i världen....

Outi: Kul om coachen kunde vara till lite hjälp. Hoppas att ditt samtal med den också var lyckat;-)

Mamma och pappa: Har funderat på hur mamma och pappa helt plötsligt i cyberspace blir till mor och far;-)
Ni får se vad fint det blev när ni kommer nästa gång!
Och tack för tillsågningen av brädorna!

Geta: Kan rekommendera boken - tyvärr var det kortlån så jag hann inte igenom hela. Å andra sidan hinner man inte ta till sig allt på en gång.
Den heter Coachning och är skriven av Gjerde (om jag inte minns fel...). Det är studentlitteratur.