torsdag 17 februari 2011

Varför så starka känslor?

Det känns lite som jag har gjort något fult....
Har funderat på det en tid, haft många tveksamheter och känslor som behövde bearbetas innan jag kunde förmå mig....

Vad det är för hemsk sak jag har gjort?

Nej, jag har inte skadat eller gjort någon illa.
Jag har inte haft sönder något. Jag har inte sagt något dumt.

När jag har tänkt närmare på det har jag nog snarare hjälpt samhällsekonomin - jag har hjälpt till att skapa arbete. Jag har påverkat miljön positivt genom att lägga pengar på en tjänst istället för något som behöver tillverkas och sedan blir ett avfall.
Jag har sett till att jag har mindre pengar att spendera på flygresor till varmare länder - en miljöinsats om någon.

Så vad är det som jag har så dubbla känslor kring?

Jo.....
vi har bjudit hem Rut.
Och hon ska dammsuga, damma hos oss en gång var 14:e dag.

Var kommer då känslorna av att göra något fult ifrån?
Kan det vara duktiga "flickan" syndromet? Att jag ska klara allt själv?
Jo..., det kan nog vara en del av det. Men då är det ju en seger över henne - hon behöver verkligen sättas på plats ibland;-)

Och så känns det fel att någon ska städa hos mig. För mycket herrskap och tjänstefolk. Men det behövs ingen Einstein att inse att vi aldrig kommer att klassa in bland något herrefolk, varken ekonomiskt eller vårt sätt att leva och vara.
Och jag kan inte förklara för mig själv varför det är skillnad på olika tjänster. Det är okej att lämna in bilen på verkstad, det är okej att låta någon tapetsera eller måla hemma och det är okej att få matkassarna levererade till dörren. Men det är känsligt att någon städar hemma. Vad är skillnaden???

Nä... jag får ingen rätsida på det. Får nog helt enkelt ta och programmera om mig: Det är okej att Rut ska städa hos oss! Sen får vi se hur länge vi har möjlighet att låta henne göra det.

Välkommen Rut - hoppas att du ska trivas hos oss!

10 kommentarer:

Fröken Kråknäs på vift sa...

Jag tror nog att "den duktiga flickan" ligger bakom mycket av skuldkänslor man har. Man ska klara allt själv. Var glad och nöjd över ditt beslut. Jag försökte få ihop ett gäng som skulle gå ihop och köpa fönsterputsning ett par gånger per år. Då var det männen som hellre putsade själva än lejde bort (inte min dock). Så det blev inte av... Suck!

Ha ett bra avslut på veckan!
Kram Katarina

Anonym sa...

Roligt inlägg!Jag hejjar på..för till sist måste vi ju ändå inse att det finns en hel del saker som man innerst inne kanske inte tycker är helt OK (som hemhjälp/Rut, men att vi små människor tvingas till en hel del val som inte känns toppen jämt.

Inte kul att behöva köra bil i arbetet...inte kul att inte orka ha det trivsamt rent utan att behöva anlita någon annan som ska göra min städning..inte kul att stressa igenom det som vi innerst inne vill ägna obebegränsat med tid till våra barn och andra nära relationer.

Vi kan inte alltid göra de val vi vill men de val vi trots allt gör får vi stå för och ibland kan det innebära¨att Rut hälsas välkommen!


Önskar en fin helg!

Malin på pastill.nu sa...

Vi har också valt att ta hem RUT och jag kan bara säga att det är något av det bästa beslut vi har tagit. Jag överdriver inte när jag säger att 90% av våra konflikter är borta. Och det är så rent! Hur ofta har man tid/prioriterar man att våttorka golven i sovrummet? Putsa speglarna? Göra rent duschväggarna? Det är en befrielse! Det är klart att vi skulle kunna städa själva, men vi har råd att ta in hjälp och jag kommer knappast ångra att jag städade för lite och umgicks mer med mina barn.

Mina föräldrar har extremt svårt att förstå, men så har min mamma varit hemmafru hela livet, klart som sjutton att hon haft tid, men hur mkt tid har man när båda jobbar? (ok, nu är iof min sambo pappaledig och skulle också ha tid om han ville, men just DET behöver vi itne prata om nu ;-)).

Nä, var nöjd med ditt beslut, det finns inget bättre än att komma hem till ett renstädat hem.

Det jag dock varit noga med är att kolla att det är bra villkor för de anställda och vår städerska pratar svenska och har sina barn här i Sverige så det känns också skönt att veta att det inte är som de trista historierna på uppdrag granskning eller vilket program det nu var...

Unknown sa...

Hej,
Tror nog också på att det är den duktiga flickan som är med i bakgrunden och spökar. Man ska reda på sin egen skit sitter djupt rotat i oss.
Har själv haft Rut på besök. Jag tycker det är fantastiskt bra.
Kram Maria

LisaMatilda sa...

Vilket klokt beslut! Har själv funderat på att anlita Rut, om så "bara" för att få gjort en rejäl vårstädning...
Njut av ditt rena hem och av tiden som blir över!

Vida sa...

Jag tycker du har gjort nåt klokt.. nåt som gör dig glad och som faktiskt skapar en försörjning för någon.. men jag kan ändå förstå känslan..

Som svar på din fråga så träffar jag de som på sätt och vis står väldigt långt bort från samhället. De har mkt med sig och mår stundtals väldigt dåligt.. många utifrån tror att de inte ska vara mottagliga/vilja ha professionell coahcing men ack vad de bedrar sig..

Kramar

Caroline Elfving sa...

Hittade till dig idag och din blogg och hit kommer jag att komma tillbaka till! Läste fler inlägg än just detta och det gav mersmak.

Min plats i solen sa...

Klart att Rut är välkommen hem till er Anneli och inget du varken behöver ha dåligt samvete eller be om ursäkt för. För precis som du skriver, vad är skillnaden mot att ha någon som kommer hem och utför hushållsnäratjänster mot att ta hem någon som målar, fixar det elektriska eller avloppet. Allt ryms ju inom begreppet "sådant som behöver göras i hemmet". Och visst är det intressant att rotavdraget inte möter samma kritik som rutavdraget. Båda skapar arbetstillfällen men det ena utförs i majoritet av män och det andra i majoritet av kvinnor. Intressant det där.

Anneli, kolla din mail. En film ligger här och väntar på att skickas hem till dig. :)

Ha en fin söndag kära du!

Kram Lotta

NjutVarjeDag sa...

Tack allihop! Ni har fått mig att känna mig värd en Rut!

Katarina: Hmmm, vilken miss! Själv har jag önskat mig fösterputsning av min mor i födelsedagspresent de senaste åren. En underbar present!! Det kanske han inte kan neka dig....?

Anonym 1: Så sant, det är väl bara att inse att ingen är perfekt.... Och tur är väl det!!!

Fröken Pyssel: Hoppas att jag kommer att känna likadant. Det är ju lika bra att njuta när jag kan!
Tänkte just på det med det företag som vi anlitar, det är oerhört viktigt att de förutom att de är bra mot kund även har en bra personalsyn samt miljötänk. Annars fick det nog vara!!

Maria: Ja..., hon kan ju dyka upp både hr och där, den där duktiga flickan....

LisaMatilda: Tack. Tur att det finns många Rut - hoppas att du hittar en du med;-)

Vida: Tack för svaret. Förstår att du trivs!

Caroline: Vad kul! Du är hjärtligt välkommen tillbaka!

Lotta: Mmmm, visst är det konstigt. Men vi får vara glada åt att det går framåt med jämställdheten!
Och filmen...... vad kul!!! Tack!!

Allt och/eller Inget sa...

Vad roligt skrivet av dig. Såklart att du ska ta emot Rut med gott samvete! Vem vill inte ha hem Rut, jag tror bara inte alla vill erkänna det. Jag skulle gärna vilja öppna dörren för henne hos oss också, och det ska jag göra framöver även om det dröjer ett litet tag.
Njut av ett städat hem och tiden du får över till annat!
/Linda