söndag 24 januari 2010

Att vara i ögonblicket

Ibland kan det kännas smått hysteriskt denna önskan att hinna med allt. Det är viktigt att hinna med sina barn, men det handlar inte om att alltid göra saker med dem. Jag tror att barn mår bra av att leka själva, att få utnyttja sin fantasi och komma på nya lekar.

Det är lätt att glömma att det jag egentligen vill är att bli mer närvarande. Att klargöra för mig själv att just nu vill jag vara med barnen och då ska jag vara där. Med både ögon och öron. Inte låta tankarna ta mig bort från ögonblicket. Stanna kvar i nuet - låta alla andra tankar på allt annat vänta.

Att verkligen vara där i mötet med andra, det gäller inte bara barnen. Men för mig är de en bra skola - för där känner jag direkt i hjärtat när jag gör fel. När jag borde ha varit där, men flög iväg någon annanstans. Jag övar varje dag och jag blir bättre, men det är inte lätt;-)

Inga kommentarer: