onsdag 13 januari 2010

Här och nu

Att arbeta med sig själv, att utvecklas som människa och att leva mitt eget liv. Det arbetar/kämpar jag ständigt med. En av de största utmaningarna, men också det som ger mest är att försöka bli mer närvarande. Inte minst i livet med barnen.
Från att vara en person som fixar alla "måsten" innan jag tillåter mig att göra det roliga, försöker jag mer och mer prioritera de roliga sakerna. Igår lyckades jag verkligen! (Trots det hann jag med de så kallade "måstena".)

Jag hämtade barnen och var hemma klockan fyra. En normal dag skulle jag nog (tyvärr!) kört igång en tvättmaskin, plockat upp väskan o.s.v.. Igår hade jag dock bestämt mig för att vara med barnen - det är ju därför jag arbetar lite mindre....
Efter att ha sorterat önskemålen kom vi fram till att vi skulle spela spel och baka. Fick sedan hjälp av barnen med att göra pannkakssmet och att duka. Kände mig så nöjd och glad när barnen hade lagt sig.

När jag verkligen är "där" med barnen är det mycket lättare att behålla lugnet och förstå varför de agerar på ett visst sätt. Vilket får till följd att jag hanterar det bättre och barnen "smittas" och blir lugna.

Har börjat fråga mig själv i duschen på morgonen och på vägen hem från jobbet hur jag vill att min dag ska bli. Hur vill jag att min morgon, min dag och min kväll ska bli? Hur vill jag vara mot mina nära och kära? Omedvetet verkar sedan mitt sinne ställa in sig på det. Genom tankar går det att styra mycket.

Testa själv!

Inga kommentarer: